ІКС-1 Індикатор якості суміші
Якість горючої суміші в карбюраторних двигунах встановлюється вручну під час настроювання карбюратора, і дуже часто цей процес проводиться «на очі». Однак найкращим рішенням стане використання спеціального приладу — індикатора якості суміші.
Що таке індикатор якості суміші
У сучасних інжекторних двигунах за якість суміші (є склад і співвідношення палива та повітря) відповідає електроніка, тому водій не турбується про режим роботи двигуна, його токсичності та витрати палива. Але все інакше з карбюраторними моторами — у них передбачена можливість регулювання якості суміші, яка виробляється за допомогою гвинта якості карбюратора на холостому ходу.
Від якості горючої суміші, тобто від співвідношення палива та повітря, залежать основні характеристики двигуна: потужність і витрата палива, а також стабільність роботи та токсичність вихлопних газів (зокрема — вміст чадного газу). Зазвичай співвідношення палива та повітря в горючій суміші становить 1:15 (під час пуску холодного двигуна — 1:10), однак для кожного конкретного двигуна ця цифра може відрізнятися, тому й виникає потреба настроювати карбюратор.
У найпростішому разі настроювання якості горючої суміші відбувається до досягнення стабільної роботи двигуна на холостому ходу за певних обертів, проте такий підхід далеко не завжди дає змогу досягти успіху, тому краще використовувати спеціальне пристрій — індикатор якості суміші (ІКС).
ІКС має дуже простий пристрій, але водночас він ефективний і може використовуватися навіть недосвідченими автовласниками. Цікаво, що найбільш популярний у нашій країні індикатор — ІКС-1 — випускається не перший десяток років, але все ще дуже популярний і популярний. Це найкраще за всі слова говорить про корисність приладу.
Пристрій індикатора
Індикатор має дуже простий пристрій. Його основу становить спеціальна свічка запалювання з вбудованим скляним світловодом, на корпусі свічки надета чорна трубка зі склом у торці та дзеркальцем, що відколюється, що утворює щось на кшталт перископа. До свічки підведений високовольтний дріт зі шпилькою, що повторює форму контактної головки свічки (в приладі ІКС-1 наконечник дроту дає змогу приєднувати «підсвічники» різних типів).
Також до комплекту індикатора входить кільце ущільнювача для свічки, за допомогою якого забезпечується герметичність камери згоряння під час встановлення якості суміші.
У приладі ІКС-1 використовується свічка запалювання з різзю М14×1,25 з максимальною довжиною нарізної частини 12 мм — цього досить для настроювання більшості карбюраторних двигунів вітчизняних автомобілів.
Принцип роботи індикатора
Як визначити якість горючої суміші? Можна взяти кілька датчиків, що вимірюють основні параметри двигуна, і за допомогою електронного блока відрегулювати подавання палива та повітря — таке рішення сьогодні використовується в інжекторних двигунах. Однак безліч датчиків і блок керування — це дорого та не завжди зручно. Виявляється, що для настроювання карбюраторного двигуна можна використовувати куди простіше та доступніше «прилад» — наше око.
Насправді нічого дивовижного тут немає: паливно-повітряна суміш, що згоряє в камері згоряння, утворює полум'я певного кольору, який неабияк залежить від її складу та співвідношення кількості палива та повітря. Гаряча суміш оптимального складу утворює полум'я яскраво-блакитного кольору, а відмінність кольору свідчить про потребу регулювання якості суміші.
Можна сказати, що індикатор якості суміші — це вікно для камери згоряння, яке дає змогу спостерігати колір образуваного полум'я і відразу ж настроювати карбюратора.
Настроювання карбюратора за допомогою індикатора якості суміші
Процес роботи з ІКС зводиться до наступного:
Запустити та прогріти двигун;
Заглушити двигун, вивернути свічку другого або третього циліндра, вкрутити замість неї свічку ІКС;
Встановити на свічку трубку;
Запустити двигун, повернути дзеркальце з таким розрахунком, щоб зі зручного положення бачити колір полум'я в камері згоряння;
Гвинтом кількостей
Основні | |
---|---|
Виробник | СНД |
Країна виробник | Україна |
Гарантійний термін | 12 міс |